Saturday, December 26, 2009

Ceriteraku di FAMA

Dah hampir sebulan aku menjalani latihan praktikal di Pejabat FAMA Negeri Perlis yang terletak di Bandar Kangar. Aku mula bekerja disini pada 30 November 2009..

Biasa la, hari pertama aku sangat bersemangat..bangun awal, mandi awal, solat awal, segala2nya awal. Dan paling penting bersiap dengan penuh gayanya. Kami keluar rumah dlm pukul 7.15 a.m (sangat awal..haha) dan kerja start pukul 8.am. Sesudah sampainya kami disana, tiada satu pun kelibat staff FAMA yang kelihatan. Wow..kami la org pertama yg sampai!! yeayyy~ Lihat la betapa bsemangatnye kami!


Kami yang sampai awal..staff lain pn tak sampai lagi.


Aku diletakkan (or lebih tepat dicampakkan) ke Unit Kewangan. Adehh..aku dh la tak pandai dalam bab2 akaun2 ni. Namun, aku diberitahu oleh penyelia aku iaitu En Syazwan yang bahagian kewangan majoritinya gadis @ perempuan @ wanita. Waahh..bahagianya aku! Mula2 aku mmg taknak di letakkan di unit kewangan, tapi bila dengar apa yang En Syazwan kata, aku redha..( sgt cliche..haha)

Saat aku menjejakkan kaki ke Unit Kewangan, aku sangat teruja untuk berjumpa dengan gadis2 @ wanita2 ini. Pabila pintu dibuka..aku terkedu. Semua bidadari yang aku mimpikan hilang..digantikan dengan wajah kakak n makcik2 kt Unit Kewangan ini. Oh tidakkk...:( Aku pandang kawan2ku dan En Syazwan, mereka tsenyum dengan penuh makna...adehh.


Menanti dengan penuh kesabaran :)

Sebulan berlalu,ternyata aku masih boleh survive. Aku pun hanya diberikan kerja2 yg biasa je. Photostat, tulis surat, filing, hantar cek, etc.. Sebenarnya aku enjoy diletakkan di unit kewangan. Kak Ziana, Kak Chaq, Kak Fisah, Kak Liza, Kak Linda n En Faisol banyak membantu. They were nice and very welcoming. In fact, dorang pun pelik sebab ni first time budak lelaki yang buat praktikal diletakkan di unit kewangan. Nampaknya ade konspirasi dari En Syazwan nk kenekan aku..haha.

Apa2 pun aku tak saba nak menghabiskan latihan praktikal aku ini..dan seterusnya menghabiskan research aku dgn jayanya. Wish me luck guys..

p/s: Aku xde idea lg ni psl research aku..mati la :(

4 comments:

ROSELLE said...

harap anda dapat semua pengalaman yang hebat di fama.ada fama dtg la ke fama rengit.kilang fama memproses seri kaya dan jem serta produk roselle.

Wafiy Wonka said...

thanx :)

Anonymous said...

salam..nk tumpang tny..
agak2 klu amik kos ekonomi..
bhgn pe ek yg sesuai kt FAMA??

Anonymous said...

salam....nak tnye, practikal kat FAMA ade elaun x, sbb i pon bercadang nk prak kat FAMA Selangor this coming september...
last but not least, what course did u take?
any specific courses that FAMA most like to take for the trainee who wish to do the prac x?

Post a Comment